min historie

Hvordan sved har påvirket netop dit liv .....

min historie

Indlægaf michael skrevet tors jun 07, 2007 10:50 am

Hej, jeg stødte for nyligt på denne side, og jeg må sige det er på samme tid skræmmende men også befriende, at finde en mulig årsag på mange års problemer.

Jeg er en fyr på 24 som altid har været plaget af større svedproduktion, end mange andre. Da jeg var lille blev det ofte bemærket at jeg altid svedte mere end andre, fx. til idræt o.lign. ikke fordi jeg var i specielt dårlig form, men alligevel blev det til en naturlig ting at jeg altid var drivvåd så snart opvarmningen var overstået, trods de andre knap havde fået farve i kinderne.

Jeg mener selv problemet blev mere udbredt efterhånden som jeg er blevet ældre, jeg har f.eks. ikke store problemer med svedpletter under armene, eller hænder/fødder, men så snart jeg er i "pressede" situationer begynder det at pible frem fra hovedet, ryggen og brystet, hvorfor et ærme næsten altid er at finde på min pande :)

Det mærkelige er at det ikke altid er et problem, jeg kan nogle gange opleve at det ikke er et stort problem, jeg oplever det f.eks. meget sjældent når jeg er hjemme, men hvis jeg skal besøge venner, have gæster o.lign. er det altid det samme..

mit problem varer dog næsten altid kun i et stykke tid (10-15min), hvorfor jeg har tendens til at tro det er et psykisk problem - men efter at have læst om socialfobi, må jeg næsten fravælge den mulighed, da jeg ikke som sådan er bange for sociale begivenheder.. er dog nok blevet lidt mere tilbageholdende da det er trættende at skulle tænke med gru på det næsten obligatoriske sved mareridt..

Jeg har lagt mærke til at jeg ofte kan være lidt anspændt når problemet sætter ind, og det nogen gange kan hjælpe at trække vejret lidt dybt nogle gange!?

jeg fortalte min kæreste, igennem 5år, om siden her forleden og at jeg kan identificere mig med meget at det som i skriver, ikke at hun ikke godt var klar over mit 'problem' men det føltes alligevel rart at sige det..

Har bestilt et produkt ved navn Odoban, igennem et tysk apotek ved grænsen.. ved ikke om det er ulovligt, men efter hvad jeg har læst har folk der har brugt dette produkt haft gode oplevelser..

beklager hvis det er formuleret forvirrende :)

håber der kunne komme et entydigt svar om vores problemer, det virker på mig som at der ikke bliver gjort det store i undersøgelser osv.. :(
Vi fortjener nemlig den samme livsglæde som alle andre, uden at skulle få den der destruktive følelse af at være anderledes..

-Michael :cry:
michael

Geografisk sted: København

Indlægaf AAV skrevet tors jun 14, 2007 11:25 am

Hej Michael

Din situation lyder fuldstændig ligesom min. Jeg har også haft problemet siden jeg var lille, og jeg sveder heller ikke altid, men bare meget mere end andre. Fuldstændig som du beskriver det ved idræt, sociale samkomster osv. Jeg tror ikke, det er noget psykisk, men man bliver bare nervøs, fordi man ved, man kommer til at svede.
Rigtig godt du fortalte det til din kæreste. Min kæreste er også bare den sødeste til at gøre det så let for mig som muligt, og det hjælper meget. Jeg er begyndt at være meget åben omkring det, og folk er faktisk overraskende søde og forstående. Det hjælper så meget at forklare, hvorfor man sveder så meget, også til kolleger osv..

Anne : )
AAV

Indlægaf michael skrevet man jun 25, 2007 11:37 am

Hej Anne :) det er altid rart at læse at man ikke er den eneste med problemet :)

jeg skrev jo at jeg bestilte et produkt ved navn odaban igennem et tysk apotek.. jeg modtog så den lille spray for en 10 dage siden, og har så forsøgt at følge retningslinjerne så godt som muligt. Idet jeg er mest plaget af sved i hovedet (panden) sprayede jeg to gange på en vatrundel og strøg hen over panden et par gange, før jeg skulle i seng.. umiddelbart oplever man at panden bliver lidt tør, og strammer lidt, men ellers ikke noget ubehageligt. Efter en uges 'pådutning' skulle effekten være bedst, og jeg må sige det er helt vildt :D jeg var helt tør i hovedet (var på arbejde til Zulu Rocks i Parken), til trods for at jeg havde mega travlt og mange andre beklagede sig over hvor varmt osv det var, virkelig fed oplevelse :) har dog ikke været så grundig med at bruge produktet de sidste par dage, så effekten har aftaget, men vil igang igen..

der er tale om sådan en aluminiums?? opløsning, men den er vandbaseret til forskel fra de fleste andre, såvidt jeg ved.

man kan opleve at det svier/prikker lidt i huden når man normalt ville svede (tjekker hele tiden, men det har man jo også været vandt til i 24 år :P ), men det er altså noget jeg sagtens kan leve med, iforhold til alternativet :D

jeg håber bare at jeg kan finde den rette dosering igen, meningen er vist at man skal reducere mængden efterhånden, da effekten ellers helt udebliver (hvorfor folk sikkert putter endnu mere på)

håber i kan bruge mine erfaringer med dette produkt :)

vender stærkt tilbage :)
michael

Tilbage til Sved erfaringer