Generelle erfaringer om svedproblemer i armhulerne ect.

Hvordan sved har påvirket netop dit liv .....

Indlægaf Christian skrevet man feb 12, 2007 4:19 am

Hej Jan

Indgrebet gik ud på både at fjerne sved kirtler og skære nerverne over til de kirtler der var svære at komme til... Men Jesper Næsted fortalte mig at nerverne godt kan finde på at vokse sammen igen efter nogle måneder (ligeledes med folk der har været ude for en bilulykke kommer til at gå igen osv.) Men jeg skal til en såkaldt "svedtest" her d. 20, så skulle jeg gerne vide lidt mere om situationen. Men jeg har tænkt mig efter at jeg har fået opereret min højre arm, at prøve med Botox indsprøjtninger under armene, der skulle så vidt jeg forstår give næsten total tørhed, og det vil jeg gerne prøve.

8)
Christian

sved

Indlægaf jva skrevet man feb 12, 2007 5:10 pm

Hej Christian

Ja det er jo det vi er ude efter, ikke at svede altså så jeg kan godt forstå at du søger efter en anden behandling! Jeg er selv på vej til en forundersøgelse på en privat klinik i skejby (århusspeciallægecenter) de tilbyder en svedkirtel sugning de påstår at de har gode erfaringer med. men jeg skal selv betale (ca 9000kr) så jeg håber virkelig at den lever op til det de skriver om den! jeg tror faktisk at den behandling du har modtaget er en tand mere grundig så det gør mig da lidt bekymret at høre at den alligevel ikke var så effiktiv som man kunne håbe.. hmmm
nu ved jeg da slet ikke hvad jeg skal tro om den..
Du må have held og lykke med botox behandlingen jeg tror på at den er effiktiv men man skal jo så desværre have behandling hver 3 mdr ca..
hvornår kan du komme i behandling så?

vh jan
jva

Indlægaf Christian skrevet man feb 12, 2007 5:54 pm

Hej Jan

Jeg regner med at skulle opereres under højre arm her til marts... og så til april kører jeg på med Botoxen... Så vidt jeg har forstået er det ca. 6 måneder det holder ikke 3. Det koster desværre 3000 per gang, men det må man jo kommer sig over... Jeg mødte forresten en pige der havde fået lavet den der "fedtsugning" under den ene arm og kirurgisk indgreb under den anden som jeg har, og hun sagde at det klart var bedst med "fedtsugnings" metoden...

8)
Christian

sved

Indlægaf jva skrevet ons feb 14, 2007 8:10 am

Okay det er jeg da glad for at høre! det ville være surt at smide 9K for "ingenting"... Jeg kommer under kniven allerede her d 6 marts og får ordnet begge arme samme dag og så snart jeg kender virkningen så får du en melding.. hvis det virker kan det måske være noget for dig..

Ha det godt :)

Jan
jva

Re: Generelle erfaringer om svedproblemer i armhulerne ect.

Indlægaf Plys skrevet søn jul 06, 2008 7:32 pm

Hej alle.
Jeg er ny herinde så i må lige bære over mig mig hvis jeg skriver de forkerte steder osv....

Jeg er ligesom mange andre lykkelig over at have fundet dette sted, men ville ønske jeg havde fundet det noget før....
Jeg er en pige på 25 som har levet hele mit liv med hyperhidrosis uden at ane det. Jeg har hele mit liv sloges med systemet (eller dvs. min mor gjorde da jeg var barn og nu jeg selv) for at finde hovede og hale i alle de underlige symptomer som jeg rendt rundt med.
Lige fra fødslen har jeg haft iskolde hænder og fødder. Med alderen udviklede det sig og begge var konstant iskolde og plaskvåde. Jeg blev drillet i skolen, ingen ville holde mig i hånden til diverse sanglege og jeg har generelt altid følt mig ulækker og frastødende grundet dette. Det har selvsagt altid været et kæmpe socialt problem for mig at svede især hænderne i den grad som jeg har gjort. Og det har hæmmet mig i utallige situationer - i kender det sikkert allesammen...
Jeg har som sagt altid haft en masse underlige og usammenhængende symptomer/problemer men tror nu at brikkerne i det store puslespil er ved at falde på plads takket være denne side og al jeres delen ud af erfaringer. Især det at sygdommen har noget med det endokrine system at gøre har hjulpet mig til at forstå hvad der går galt og har været med til at samle alle mine løse ender.
Jeg har altid haft det meget svært med mad, har hele mit liv fået at vide at jeg var ufatteligt kræsen. Der er også utroligt meget mad jeg ikke kan få ned, men det er ikke grundet kræsenhed eller uvilje. Der var næsten ikke noget jeg ville ønske mere end at jeg kunne spise alverden ting. Problemet er at jeg simpelthen ikke kan få det ned, jeg får kvalme og er tæt på at kaste op hvis jeg fortsætter. Jeg har altid haft et enormt dårligt immunforsvar og har været ekspert i at redde mig en god gang forkølelse eller influenza så snart chancen bød sig. Jeg har i perioder problemer med at jeg vågner meget tidligt om morgenen og har koldsved, kvalme og kaster op. Helt ud af det blå....
Men med teorien om det endokrine system falder det hele nu pludselig på plads for mig:
Så vidt jeg har forstået og læst mig frem til så er hyperhidrosis skyld i fejl i centralnervesystemet. En fejl som påvirker det endokrine system. Det endokrine system sender oplysninger videre til kroppens vigtigste organger vha nogle hormoner...
Der var bla noget med at systemet styrer nogle fordøjelsesenzymer - og hvis der er kuk i informationerne eller oplysningerne som sendes videre og der ikke er enzymer nok til at nedbryde maden så er det jo klart at det må ud på anden vis.... Jeg har altid haft det bedst med f.eks. hvidt brød, kylling frem for oksekød osv. Alt sammen noget der ikke kræver det vilde af fordøjelsen men som suser lige igennem systemet.... Så måske skulle jeg blive bedre til at lytte til hvad min krop fortæller mig når jeg prøver at tvinge noget mad ned - måske er det noget den har svært ved at fordøje og omsætte...?
Det endokrine system skulle også have noget med immunforsvaret at gøre....hvilket kunne forklare mit held med at redde mig forkølelser osv..

Pyha en lang smøre det blev til... Ville egentlig bare lige give mig til kende herinde og dele lidt af mine erfaringer og glæde over følelsen af at være det hele et svar nærmere.

Vil så meget gerne høre om der er andre med hyperhidrosis der kender til nogle af disse problemer med "kræsenhed", pludselig kvlame og opkastning, dårligt immunforsvar osv????

Håber meget at høre fra jer...
Kh Plys
Plys

Indlægaf Annikka-c skrevet tirs jul 08, 2008 7:35 am

Interessant. Jeg har aldrig tænkt på en sammenhæng. Jeg har lider af hiperhidrose og har samtidigt lavt immunforsvar, bliver superlet forkølet etc. Jeg havde klamme/kolde hænder som barn. Men jeg har ikke problemer med mad. Men okay, det giver stof til eftertanke.
KH
Annikka
Annikka-c

Geografisk sted: Danmark

Indlægaf Plys skrevet tirs jul 08, 2008 5:36 pm

Så vidt jeg kan læse mig frem til (og forstå...!!) så handler det vist om, i forhold til dårligt immunforsvar, at kroppen jo bruger de såkaldte t-lymfocytter til at bekæmpe sygdom og infektioner og grundet vores sygdom er der kuk i produktionen af disse....
Jeg var ved læge i går som kunne bekræfte at mine "maveproblemer" har noget med hyperhidrosis at gøre... Jeg blev opereret for det for tre år siden og siden da er det kun blevet værre med mine turer med kvalme og opkastning. Lægen kom med en forklaring om det sympatiske og parasympatiske system og at det ene fremmer aktivitet, det andet hæmmer. Og ved opereationen skulle nerverne være skåret over til det ene system hvorfor der er kuk i det hele nu. Det ville så have været temmelig rart at have fået det at vide dengang, da det nok lige ville have været med i mine overvejelser om hvorvidt jeg ville opereres eller ej.......
Annika du skriver at du HAVDE klamme og kolde hænder og fødder som barn - er det gået i sig selv igen eller hvordan...?

Vh Plys
Plys

Indlægaf Annikka-c skrevet fre jul 11, 2008 8:50 pm

Jeg vil lige tænke lidt over det din forklaring. Jeg synes det er interessant, at der er, eller kan være, en sammenhæng mellem flere symptomer.

Du spørger om jeg stadigvæk har klamme hænder/fødder ligesom da jeg var barn. Det er svært at svare på for det variererer meget. Om vinteren er mine fødder og hænder iskolde, men jeg fryser aldrig om fødderne, men nogle gange om hænderne. Mærkeligt. Om sommeren sveder jeg ad h...... til og det kan også give kolde hænder/fødder. Jeg går helst med bare fødder indendørs hele året og også udendørs fra forår til efterår. Ind i mellem føler jeg en slags varme indeni hænderne. Jeg er blevet diagnosticeret som en, der lider af hyperhidrose på hænder og fødder, men det kan åbenbart give sig udslag på varierende vis.
Annikka-c

Geografisk sted: Danmark

Indlægaf Plys skrevet lør jul 12, 2008 10:50 am

Det har i hvertfald hjulpet mig en smule, i det mindste bare at have fået klarhed over hvordan det hele hænger sammen. Det har været frustrerende at havde en masse skavanker, som bare bliver ved ligemeget hvad man gør.
Kan høre at dine symptomer er noget anderledes end mine så - især her efter operationen... Jeg har hele livet haft plaskvåde hænder og fødder. Og efter operationen havde jeg i 2 års tid stadig plaskvåde fødder, samt kompensatorisk sved på resten af kroppen. Dette mærker jeg ikke så meget til om vinteren men ved fysisk aktivitet og om sommeren kan det ligefrem drive ned af mave, ryg og ben. Og så er hænder igen ved at være godt fugtige... så nu står jeg tilbage med en masse bivirkninger fra operationen i form af en masse kompensatorisk sved samtidig med at effekten af operationen benbart så småt forsvinder... :( synes livet er lidt uretfærdigt indimellem... Da jeg tog beslutningen om en operation havde jeg ikke i mit livs vildeste fantasi forestillet mig at hænderne på noget tidspunkt kunne blive fugtige eller våde igen. Jeg fik at vide at der på hænderne ville være en permanent effekt på den måde at de ville blive varme og tørre. Det passede så åbenbart ikke lige helt.....
Plys

Foregående

Tilbage til Sved erfaringer