HJÆLP - Er der lys for enden af tunellen?!

Hvordan sved har påvirket netop dit liv .....

HJÆLP - Er der lys for enden af tunellen?!

Indlægaf Anonym20 skrevet fre jul 24, 2009 8:16 pm

Jeg er en mand på 20 år, der de sidste 4 år har måtte døje med ekstreme svedproblemer. Nu læser jeg på denne side om andre, som også mener at have svedproblemer og må indrømme, at det gør mig en anelse deprimeret. Folk der sveder under armene, på fødderne og hænderne. Hvis bare det var mig! Men nej. Jeg sveder som en vanvittig over hele kroppen! Især ryggen, brystet, balderne, skridtet og knæhaserne er konstant våde. Sjovt nok sveder jeg ikke mere under armene, på fødderne eller på hænderne, end hvad jeg kan se andre gør. Jeg er kun fugtig disse steder.

Jeg træner meget og er især de sidste to år været i fremragende form. Jeg spiser sundt, og har en bmi der ligger hvor den skal. Min krop består mest af muskler, og der er ikke meget fedt at komme efter. Jeg er høj og slank. Til træning går der lige nøjagtig fem minutter, så er jeg gennemblødt. Af den grund forgår næsten al min træning derhjemme. Hvis det nu bare udelukkende var til træning, at jeg svedte. Men ak... Jeg kan sidde i en sofa og være gennemblødt ned af balderne og ryggen. Som følge af det har jeg været i byen 5-6 gange de sidste fire år. Jeg har aldrig været så meget som i nærheden af at have en kæreste, og som det ser ud nu kommer jeg vist heller aldrig til at få det. Hvordan skulle jeg nogensinde sidde sammen med hende, og så ligne en der har løbet et marathon. Det sker bare ikke.

Min læge har givet mig den sædvanlige pløre med at det er normalt at svede, og at nogen gør det mere end andre. Men helt ærligt - jeg sveder selv når jeg fryser. Og igen, jeg mener ikke bare nogle pubertetsdråber på panden og under armene. Svedperlerne løber ned ad rygge på mig. For at være helt sikker tog min læge en blodprøver, fastslog at jeg var rask og sagde kort og godt "lær at lev med det." Det har jeg prøvet og bestemt mig for, at det vil jeg ikke! Mit svedproblem skal udryddes!

Jeg håber at andre kan genkende mit problemer, og at der findes andre end de sædvanelige "hjælp-jeg-sveder-under-armene" typer, der som oftest bliver kureret med en smule aliminiumsklorid eller lignende. Jeg håber også nogen derude kan fortælle mig, at dette blot er en fase. At de har været igennem det samme, og at det gik over af sig selv til sidst. Hvis i eventuelt har nogle råd til hvordan man nu kan komme af med det, eller i det mindske problemet ville jeg være jer evigt taknemmelige. For jeg kan altså ikke finde ud af hvorfor jeg sveder som havde jeg feber konstant, og ved ikke hvad jeg skal gøre ved det.

Lad mig lige til sidste slå fast, at jeg ikke håber på at blive svedfri. At svede er en normal del af tilværelsen, og jeg har intet imod folk gør det. Tværtimod. Jeg vil bare væk fra de situationer hvor jeg begynder at fryse, fordi mit tøj er vådt. Jeg ville gerne kunne cykle tre kilometer en dag, og kun have et par pletter under armene. Og ikke en svømmingpøl på min ryg, i mine bukser og på brystet.

Så hjælp - er der lys for enden af tunellen?!
Anonym20

Re: HJÆLP - Er der lys for enden af tunellen?!

Indlægaf stine skrevet tors feb 18, 2010 10:07 pm

Jeg kan se at det er meget lang tid siden du har skrevet det her, men jeg følte bare jeg blev nødt til at svare selvom du sikkert aldrig kommer til at se det. De tanker du skriver at du har om dig selv og den følelse af at man aldrig vil finde en kæreste som man vil kunne have en normalt forhold til kender jeg alt for godt. Jeg er selv 17 år og mit største gene er sved under armene selvom resten af min krop også overproducerer en smule. Jeg er en pige og jeg oplever selv mit problem som værende ekstremt ucharmerende og selvom jeg er tynd og pæn hvis jeg selv skal sige det ;) så kunne jeg aldrig drømme om at lade nogle komme tæt på mig. Tanken om at en fyr skulle opdage at jeg havde svedpletter under armene, får mig til at gå fuldstændigt i selvsving. Det må bare ikke ske. Altså 1 gang what the hell, det er vel ligemeget, men HVER dag. Altså hvilken fyr gider have en kæreste der sveder mere end ham selv? Og nej det der aluminiumchlorid hjælper sgu ikke på alle der har armsved. Jeg er lige så lost som du er, aner ikke hvad jeg skal stille op, jeg gider sgu ikke vågne hver morgen og tænke: "åh shit, hvad fanden skal jeg tage på for at skjule sveden under armene"
men for at vende tilbage til hvorfor jeg skrev til at starte med, så er det fordi du er den første der har sagt præcis hvad jeg tænker HVER dag. Hvem fanden gider være kærester med mig når jeg sveder så meget. og det er for at sige det lige ud SKIDE frustrende for mig at gå og føle at jeg har virkelig meget at byde på, og der er ikke noget jeg hellere vil ha' end en kæreste. Og så skal den f****** sved komme og ødelægge det hele for mig.. Jeg vil heller ikke ha' et liv helt uden sved. Alle sveder jo når de dyker sport, danser osv. og det har jeg ikke noget imod. Men jeg gider ikke sidde i et koldt klasselokale hvor jeg fryser og så svede, og jeg gider ikke høre endnu latterlig læge snakke om pubertetssved og hormoner og "det er da helt normalt, deal with it", for det er fandme ikke normalt!! hmm. mærkeligt at jeg lige pludselig skriver alt det her herinde. Har ellers aldrig snakket med nogen om alt det her før.
stine

Tilbage til Sved erfaringer