Fodsved + div.

Spørgsmål og gode råd - fra bruger til bruger

Fodsved + div.

Indlægaf Sven-sved skrevet lør jun 05, 2010 8:28 pm

Hej Alle

Jeg er en ivrig bruger af aluminiumklorid 25% og det virker skide godt under armhulerne, men knap så godt med fødderne. Har prøvet at påføre det bare direkte og med vat og synes bare det ikke rigtig funger.
1) Er det ikke muligt at gøre noget smartere? Noget effektivt spray eller noget helt andet.Bare noget der virker.

En anden ting jeg har tænkt over er nok lidt et besværligt spørgsmål, man halvvejs skal være læge for at besvare, men krydser fingre.
2) Når sved hæmmes et sted, sveder man så mere andre steder? Og er det ikke usundt ikke at komme ud med - ja alt sveden?

Sidste spørgsmål:
3) Nogle der har prøvet hypnose som kur imod sved? Erfaringer?

Jeg kræver ikke at man kan svare på hvert spørgsmål, men håber virkelig der er nogle derude der kan hjælpe en forvirret sjæl. :)

/Sven Sved
Sven-sved

Re: Fodsved + div.

Indlægaf TBDK skrevet fre jul 09, 2010 7:54 pm

Hej Sven

1) Aluminiumsklorid findes som spray (alm. fingerpumpe) på apoteket og fungerer helt fint efter bad med tørre fødder og lidt tid til at det kan tørre ind.... Kan være dyrt i sokker dog. Hvis det ikke er godt nok, så er iontoforese næste skridt på vejen... Nemmeste er at ringe rundt til privatpraktiserende dermatologer der tilbyder den behandling og så prøve hvordan det er. Derefter kan man selv købe sig et apparat og gøre det derhjemme (virker lige så godt som hos lægen).

2) Jeg kan faktisk ikke huske hvad det officielle videnskabelige svar er, men selv hvis sveden bare flytter et andet sted hen så er gevinsten ved at få sveden væk fra armhuler og fødder hele projektet værd (i hvert fald for mit vedkomne). Man skal stort set stoppe al ens svedproduktion før man begynder at genere den rent fysiologiske funktion af sveden (varmereguleringen) og det tror jeg først man behøver at bekymre sig om hvis man begynder at bruge nogle af de receptpligtige midler som Ercoril og der skal man jo alligevel tale det igennem med en læge.

3) Har ikke selv prøvet hypnose, men da ens svedproduktion er ret afhængig af ens mentale tilstand (udover det fysiologiske) kunne det sagtens tænkes at hypnose kunne gøre en ret stor forskel på det område.
TBDK

Indlægaf Cindie skrevet lør jul 17, 2010 12:04 pm

Hej :)

Jeg bruger pH neutral antiperspirant og deodorant, spray under arme, fødder og hænder, den virker bedst under armene, jeg er rigitg glad for den, har brugt den i et år nu, men den virkede allerede efter et par gange.

Jeg har prøvet Iontoforese, da jeg svedte på mine hænder og fødder. Den virkede de første par gange, men derefter begyndte jeg at svede lige så meget som jeg havde svedt på hænder og fødder, under armene. Så hos mig ''flyttede det sig'' hvis man kan sige det. Det gjorde at jeg stoppede behandlingen, og turde ikke forsætte og få behandlingen under arme også, da jeg var bange for at det udviklede sig endnu mere. Jeg sveder nu alle 3 steder. men den spray får det helt væk under arme.

HÃ¥ber at du kunne bruge mit svar. :)
Cindie

Indlægaf Sven-sved skrevet tors aug 19, 2010 8:09 am

Mange tak for jeres svar. De gav lidt til eftertanke. :) Jeg har prøvet at købe noget spray aluminiumklorid til fusserne. Synes ikke rigtig det fungerer, så har lidt droppet det. Iontoforese har jeg kraftigt overvejet - det virker bare besværligt at skulle rende til lægen så ofte og et anlæg til hjemmet er jo halvdyrt.

Jeg tror du har fat i noget mht varmereguleringen TBDK. Mit projekt var jo ikke at flytte sveden men at få den til at forsvinde eller bare neutralisere den. Jeg har oplevet ligesom Cindie at den "flytter sig".. For mit vedk0mmende fra armhuler til primært ansigt og lidt på ryg/bryst. Pt har jeg job som tjener og får tit at vide fra min chef jeg tørrer mig i ansigtet hvilket ikke virker pænt udadtil. Det generer mig meget så har fået recept på Ercoril.
Til folk der overvejer Ercoril: det virker ikke lige så godt som jeg havde forventet. I det store hele sveder man mindre, men jeg har stadig altid en lille dråbe på panden, så det har ikke virkelig hjulpet på mit problem. Det er også forskelligt fra dag til dag hvor godt det virker. Når jeg kan mærke det virker sådan til dels, kan jeg også føle en af bivirkningerne - nemlig tør mund.
Sven-sved

Indlægaf Annikka-c skrevet tors aug 19, 2010 11:46 am

Vedr. hypnose mod sved.

Jeg har prøvet hypnose hos en anerkendt hypnositør, der skulle være rigtig god. Men det hjalp IKKE, - overhovedet ikke.

Derfor er jeg overbevist om, at hyperhidrose er en fysisk sygdom, grundlæggende set. Der er med andre ord noget fysisk, der ikke fungerer i kroppen og bevirker ultrameget sved. At sved så kan forstærkes i nogle psykiske belastede situationer, fx hvis man skal møde nye mennesker, er jo helt normalt for alle. Men hypnose dur ikke, fordi det kun arbejder med psyken.
Annikka-c

Geografisk sted: Danmark

Tilbage til Sved - spørgsmål