Byg selv - Iontoforese apparat

Iontoforese, aluminiumklorid, antiperspirant, botox, operation, ETS, akupunktur etc.

Byg selv - Iontoforese apparat

Indlægaf sweatyteddy skrevet man nov 27, 2006 4:54 pm

Jeg vil bruge denne tråd til, forhåbentligt i samarbejde med andre, at samle den nødvendige viden til at kunne give sig selv iontoforese. Uden at skulle købe de dedikerede apparater, da priserne er helt urimelige.

Mit udgangspunkt er:

• at de iontoforese apparater der fÃ¥s i bund og grund er almindeligestrømforsyninger, som de kendes fra fysiklokalet i folkeskolen.
  • Bakkerne er bare bakker, der kan lede strømmen, pÃ¥ samme mÃ¥de som en foliebakke kan.
  • Puderne til armhuler er grundlæggende en svamp eller en klud med strømledende trÃ¥de i.

Hvorfor tager medico industrien tager så meget for et iontoforeseapparat
? Jeg tror nogle af grundene er:
  • De skal tjene penge, og helst mange!
  • Det koster penge at fÃ¥ apparater godkendt til health care, den slags skal godkendes af sundhedsstyrelse.
  • Mange af apparaterne kommer i en kuffert
  • Mange af apparaterne er i fancy kabbinetter, der skal signalere high tech.

Jeg vil selvfølgeligt i starten se om jeg kan få af- eller bekræftet om de dedikerede apparater er mere avancerede end ovenstående udlægning. Men jeg er personligt ikke i tvivl, om hvad udfaldet bliver.

Hvad nu hvis det hele er så simpelt (en strømforsyning, ledninger, og en foliebakke!!) hvad skal vi så? Vi skal skrive en liste med præcis hvilke remedier folk skal købe og give folk en vejledning i hvordan det skal bruges. En vejledning endnu bedre end dem medico industrien sender med deres produkter.

Og så det allervigtigste, vi skal undersøge hvad der kan gå galt, og understrege dette godt og grundigt overfor læserne. Vi skal sikre os at vores projekt ikke er spor mere risikabelt at bruge end de dedikerede produkter.

Go for it!!!
sweatyteddy

sved

Indlægaf jva skrevet fre dec 22, 2006 7:32 pm

Rigtig god ide!!!

Har ikke selv erfaring med nogen behandling endnu udover aluklorid der ikke virker på mit problem..

men jeg synes denne tråd brude udvikles på..

Hvad koster et apparat da normalt?
jva

..

Indlægaf BanZ skrevet tirs apr 17, 2007 9:58 am

Jeg syntes også det lyder som en rigtig god ide, jeg arbejder med elektronik i min hverdag. og kunne godt forestille mig at der er måske er noget puls styring også...

Altså at man ikke har en konstant strøm igennem sig men at der er små pulser, men jeg ved det ikke her aldrig prøvet en sådan mskine..
BanZ

Indlægaf Mia C skrevet tors apr 19, 2007 5:42 pm

Jeg købte et iontoforeseapparat sidste sommer over nettet fra et firma i Norge. Det virker fint på mig (hænder og fødder) . Det kostede 3.500 kr.

Det består som sagt kun af noget der styrer en svag strøm, et par små kabler og to plastikbakker, så det burde være let at lave for en, der ved noget om svagstrøm. Det er nok mere at få det godkendt som apparat, som I selv nævner, der er det vanskeligste. Den hudlæge, jeg gik til iontoforese hos, sagde at iontoforeseapparater kun indeholder billige og simple standardkomponeter. Så længe det kun kører på batterier, kan det ikke være decideret farligt.

Fotos og beskrivelse: http://www.ajgruppen.no/helsetech_hyperhidrose.html.

En times behandling (foran tv) en gang om ugen er tilstrækkeligt til mig, forstået på den måde at jeg så overhovedet ikke sveder på hænder og fødder. I opstarten kræver det dog flere behandlinger i træk indenfor et par uger for at komme ordentligt i gang. Jeg har valgt et apparat til batterier (4 stk)så det kan tages med på ferie om sommeren. Jeg har set en anden på nettet her i danmark der forhandler dem:

http://home0.inet.tele.dk/finnis/

Ville du prøve at bygge et, Banz?
Mia C

Geografisk sted: København

Re: Byg selv - Iontoforese apparat

Indlægaf juv skrevet fre dec 11, 2009 10:10 am

Jeg har bygget et apparat til en person i vores familie, som har brugt det i en måneds tid. Om det er lige så godt som det apparat, vi lånte i fem uger hos hudklinikken, vil tiden vise. Men spændingen på mit apparat er den samme (15 volt), og følelsen i huden er den samme under behandlingen. Jeg fik inspirationen til at bygge apparatet, da jeg så denne video:
http://www.youtube.com/watch?v=WjPTacmAi3o
Jeg har dog bygget mit apparat på en lidt anden måde: Med to små, firkantede 9-volts batterier og en skydemodstand, så en hjælper kan skrue langsomt op og ned for spændingen, mens personen, der behandles, har sine hænder/fødder i vandet.
Materialeudgifterne blev på 450 kr. Jeg bidrager gerne med flere oplysninger, hvis det har interesse.
juv

Indlægaf juv skrevet fre jan 22, 2010 1:38 pm

Dette indlæg er en opfølgning på mit første indlæg fra 11. december 2009: Vores erfaringer med det selvbyggede iontoforese-apparat er lige så gode som erfaringerne med det apparat, vi lånte med hjem fra hudklinikken. Konklusionen efter godt to måneders brug er, at det er lige så virkningsfuldt og komfortabelt at bruge som et professionelt apparat til mellem 2500 og 3500 kr. Vores udgifter var 450 kroner, men så blev der heller ikke sparet på noget.
Vores apparat er bygget på denne måde:
En batteriholder til to 9-volts batterier forbindes med en strømforsyning, der består af en skydemodstand på et printkort. En drejekontakt forbindes med skydemodstanden, så man nemt og bekvemt kan skrue langsomt op og ned for strømmen. Fra strømforsyningen sætter man to ledninger. En til hver alu-bakke. I enden af hver ledning sætter man et krokodillenæb, så ledningen kan sættes fast på alu-bakken. Efter ti minutter skifter man om på krokodillenæbbene, så strømmen går den modsatte vej. Færdig.
Apparatet leverer en strøm på 15 volt. Hvis du ønsker et display, som viser hvordan spændingen stiger og falder, mens du drejer på knappen, kan du koble et voltmeter til bakkerne. Et billigt voltmeter (eller multitester) koster ca. 100 kr.
Man skal øve sig i at lodde på et printkort, hvis man skal bygge apparatet, som jeg gjorde det. Men hvis jeg kan lære det, så er der mange andre, der også kan. Jeg er en ganske almindelig kontormand :-) Man kan undgå at lodde ved at undvære skydemodstanden. Men så må den, der bliver behandlet, tåle det ubehag, der kommer ved den pludselige strømtilførsel.
Der er af en eller anden grund ingen aktivitet på denne tråd, men skulle der være nogen, som er interesseret i at spare over 2000 kroner ved at gøre det selv, så bidrager jeg gerne med yderligere detaljer og billeder - ganske gratis.
juv

Indlægaf Annikka-c skrevet tirs jan 26, 2010 7:30 pm

Hej Juv

Super. Jeg har tidligere set dit indlæg vedr. det hjemmelavede iontoforeseapparat og ventet spændt på om du ville vende tilbage med nærmere detaljer om hvordan det virker.

Jeg købte for et par år siden et apparat i Norge der fungerede med batterier. Jeg er mest tryg ved batterier, da det så er begrænset hvilken grad af stød man kan få, hvis apparatet af en eller anden grund skulle gå i stykker og der så ville ske noget med strømmen også, så man ville få 220v igennem sig. Imidlertid var jeg så dum at tage apparatet med i flybagagen sidste sommerferie og det virkede derfor ikke mere. Derfor vil jeg selvfølgelig gerne have et nyt apparat, men det er jo dyrt. Og derfor tænker jeg nu på selv at lave et eller måske få min bror til det. Så jeg siger tusind gange tak for opskriften. Måske vender jeg tilbage med spørgsmål undervejs.

KH
A-C
Annikka-c

Geografisk sted: Danmark

Indlægaf S.Hansen skrevet ons jan 27, 2010 9:21 pm

Hej

Jeg er netop ved at lægge sidste hånd på et lille fuldautomatisk Iontoforese apparat som jeg har arbejdet på i min fritid i et års tid nu.
Det er dog noget anderledes konstrueret end dem man kan købe diverse steder til (i mine øjne) alt for høje beløb.
Ideen med Iontoforese er jo at sende en konstant strømstyrke igennem f.eks hænder, fødder eller hvor man nu vil behandle.
Mange hjemmegjorte apparater virker ved hjælp af en spændingsstyring, da det er den simpleste og billigste metode.
Langt hen af vejen er dette også ganske fint, men burde også afspejle en meget lav pris :)
Spændingsstyring giver under behandlingen en variation i strømmen, og dermed en variation i effektiviteten i behandlingen.
Hvis man i stedet laver et kredsløb som regulerer strømmen, vil man opnå et mere ensartet resultat.
Flere apparater begrænser sig til max. 18Volt, hvilket medfører en max. strøm på under 10mA
Dette har jeg løst ved at benytte en genopladelig 3,7V Li-ion celle, og så lave en intern strømforsyning som kan generere op til 30Volt.
Dette giver en elektronisk begrænset max. behandlingsstrøm på 15mA (ved fodbehandling, dog 10mA ved håndbehandling)
Man vælger den ønskede strømstyrke samt behandlingstid på en trykfølsom skærm.
Trykker på START og behandling starter langsomt op når apparatet registrerer at legemsdelen er i alu-bakkerne.
Man kan ændre strømstyrken samt "pulser" / "ingen pulser" under behandlingen.
(Pulser kan medføre øget "smerte" under behandlingen, men resultatet er markant mere effektivt på den samme behandlingstid.)
Fjerner man f.eks fødderne, stopper nedtællingen og strømmen skrues øjeblikkeligt ned.
Når fødderne atter er tilbage i bakkerne, skruer apparatet automatisk op igen, og forsætter behandlingen.
Hermed undgår man det ubehagelige smæld man tit får når man sætter fødderne i vandet under behandlingen.
Efter ½ behandlingstid, skruer apparatet automatisk ned for strømmen, vender polariteten, og skruer op igen.
Hermed slipper man for at bytte ledninger eller skrue på omskiftere mens behandlingen pågår.

Printudlæg er jeg netop gået i gang med.

Opladeren er en standard 5V USB lader.
Dermed kan man lade apparatet op med f.eks. sin PC, eller en mobillader med micro-USB stik.

Dette er mit bud på et Iontoforese apparat, som kan fremstilles for ca. 1000 - 1200,- i løsdelse, men som vil kræve lidt elektroniske færdigheder at samle.
Vil nogen se billeder så sig bare til.
Håber snart at have det første apparat kørende i en kasse, i stedet for mit nuværende prøveprint.

Hilsner fra
Søren Hansen
S.Hansen

Indlægaf lakl skrevet ons jun 02, 2010 9:45 pm

Hej Søren

Det lyder smart - kan man få lidt vejledning til at bygge et?

Lars
lakl

Indlægaf S.Hansen skrevet tors jul 22, 2010 9:58 pm

Hej

Lidt opfølgning på mit indlæg fra 27 jan.

Apparatet er nu færdigt, og klart til brug.
Jeg har brugt lidt tid på at få en hjemmeside op at køre, det er nok det nemmeste i længden.

Du kan finde mere info her: http://iontronica.dk

Hvis du selv vil lave det hele fra bunden, og blot vil gøre brug af mine tegninger, så er det bare at gå i gang.

Efter at jeg fik fremstillet det første print i en printfræser, gik det op for mig hvor svært det er at håndtere de små SMD komponenter under monteringen.
Derfor har jeg besluttet at bruge lidt mere tid på de filer som mit printudlægningsprogram kan levere.
Herefter vil jeg sende dem til Kina, og få lavet printene professionelt her.
Prisforskellen kan sagtens godtgøre den mertid man bruger på et selvgjort print.
Men det kan altså sagtens lade sig gøre at fremstille selv, bare man er omhyggelig og har en rolig hånd.

Håber at apparatet vil bringe glæde.
Jeg har selv brugt det en del gange under fremstillingen.
Det skal siges at jeg sveder normalt, så resultatet har været knastørre fødder efter fem behandlinger a' 30 min / 10mA med pulser.

God fornøjelse
Søren.
S.Hansen

Indlægaf Annikka-c skrevet tors aug 19, 2010 11:49 am

Super initiativ. Jeg følger din produktion på din hjemmeside.
/Annikka
Annikka-c

Geografisk sted: Danmark

Tilbage til Behandlingsmetoder